Навчальний рік 2024 / 2025: матеріали для роботи
Сучасна освіта – майбутнє вільної України!
Успішного, переможного та мирного навчального року вам,
незламні освітяни!
Сучасна освіта – майбутнє вільної України!
Успішного, переможного та мирного навчального року вам,
незламні освітяни!

Дуже багато батьків потрапляють у пастку, вважаючи, що з дітьми треба бути відвертими й нічого не приховувати.
Війна – це надзвичайно важкий період, який несе в собі багато стресових ситуацій і викликів для всіх, а особливо для дітей. Навіть якщо діти і не можуть повністю зрозуміти масштаби трагедії, то відчувають напругу, страх, невизначеність і тривогу. У цей період надзвичайно важливо забезпечити дітям стабільність, спокій та підтримку, правильний вибір тем для розмов, які можуть безпосередньо вплинути на їхній психоемоційний стан. Є низка тем, які не варто обговорювати в присутності дітей, особливо у час війни.
Обираймо теми для розмов, уникаймо тих, що можуть посилити стрес, фокусуймося на тому, що дає дітям відчуття надії, впевненості та підтримки
Піраміда Ділтса: Чому ви маєте те, що маєте?
Основні принципи піраміди Ділтса:
- Проблеми не вирішуються на рівні, де вони виникли. Щоб змінити поведінку, необхідно внести корективи на рівні здібностей, оточення чи навіть місії.
- Комунікація на рівні іншої людини. Щоб встановити контакт, потрібно спілкуватися на тому рівні, на якому знаходиться інша людина.
- Взаємозв'язок рівнів. Зміни на верхньому рівні впливають на нижні, і навпаки. Наприклад, зміни цінностей можуть змінити оточення, поведінку і підходи до досягнення цілей.
Практична робота:
- Накресліть свою піраміду. Розділіть її на шість секторів, як показано на прикладі.
- Заповніть піраміду. Запишіть основні думки та висновки для кожного рівня.
- Арт-терапевтична вправа. Після заповнення піраміди виконайте додаткову вправу, щоб підкріпити результати (деталі в кінці).
I рівень. Оточення
- Що я маю?
- Де я перебуваю?
- Хто і що мене оточує?
- Яка у мене робота/навчання? Який дохід?
- Хто мої друзі? Які стосунки з родиною?
- Що потребує поліпшення? Які кроки вже можна зробити?
II рівень. Поведінка
- Що я роблю?
- Чим займаюся?
- Чи відповідають мої дії очікуванням?
- Які дії допомагають, а які заважають досягати бажаного?
- Що можна змінити вже зараз?
III рівень. Здібності
- Що я вмію?
- Як я обираю?
- Як я можу впливати на світ?
- Якими особливими навичками я володію? Як застосовую їх?
- Як я проявляюся у стосунках?
- Які нові здібності потрібно розвинути?
IV рівень. Цінності та переконання
- Що для мене важливо?
- Чому я займаюся тим, чим займаюся?
- Які мої основні цінності?
- Які цінності потребують уваги зараз?
V рівень. Ідентичність
- Хто я?
- Хто я? Запишіть 5-10 слів, які вас описують.
- Яка моя роль у професії, спільноті, стосунках?
- Чи співпадає моє самосприйняття з ролями, які я виконую?
VI рівень. Місія
- Заради чого я живу?
- Що я хочу залишити після себе?
- Чи бачу я сенс у своїй діяльності? Яка моя місія?
- Який внесок я хочу зробити у світ?
- Що вже зараз можна зробити, щоб відчувати вищий сенс у своєму житті?
Арт-терапевтична вправа: Колаж
- Знайдіть зображення. Підберіть картинки, які відповідають бажаній ситуації на кожному рівні піраміди.
- Створіть колаж. З'єднайте фрагменти з усіх рівнів в одну картину.
- Дайте назву картині. Запишіть девіз-побажання, який підсилює сенс вашої роботи.
- Розмістіть результат. Для натхнення повісьте колаж на видне місце або встановіть як заставку.
Про методичні рекомендації
«Пріоритетні напрями роботи
психологічної служби в системі освіти
України у 2024/2025 навчальному році»
З метою подальшої реалізації статті 76 Закону України «Про освіту» Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» надсилає для застосування в роботі аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби в системі освіти України, стан забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році, які схвалені Вченою радою ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 6 від 10 липня 2024 року).
- Методичні рекомендації для працівників психологічної служби ТОКІППО на 2024/2025 н. р.
Романовська Д.Д., Гречко Р.І., Казарян Г.М.
Навчально-методичний посібник «Як ти? Уроки з психології для школярів (10–14 років)»
Він складається з теоретичної частини про психологічні особливості учнівства, а також методичних рекомендацій для проведення уроків психології з таких тем:
- Самооцінка та самоцінність
- Стрес і стресостійкість
- Взаємодія в команді: конфлікти
- Інакшість іншого та толерантність
- Особисті межі
- Емоційний інтелект
- Основи самопідтримки та самодопомоги в складних ситуаціях
Кожен урок доповнено презентацією і практичними вправами, які стимулюють до роздумів та обміну думками. Виконуючи їх, учні аналізують власні психологічні особливості, вчаться дослухатися до себе, ділитися особистими спостереженнями, обстоювати думку й уважно та з повагою ставитися до думок однокласників.
Завдяки здобутим знанням і навичкам діти зможуть легше будувати комунікацію з педагогами та однолітками на уроках й у вільний час, а також налагодити спілкування з близькими вдома.
Апробація уроків посібника відбулася в грудні–травні 2023 року серед 330 фахівців (директори шкіл, заступники директорів, учителі, асистенти вчителів, соціальні педагоги, психологи) — він отримав схвальні відгуки (90% опитуваних поставили оцінку «відмінно», 95% зазначили, що програма уроків змін не потребує).
Тепер ці матеріали можна використовувати для підготовки окремих уроків або ж як підсилення інших занять, зокрема для формування громадянської та соціальної компетентності в межах реалізації соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі.
Посібник доступний в електронному варіанті.
Також за цими покликаннями можна переглянути відеоінструкції з проведення уроків:



















Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розробили поради для керівників шкіл щодо організації освітнього процесу в умовах війни.
Підтримку учням вчитель може продемонструвати перш за все власними стійкістю та спокоєм. При цьому директору школи важливо оцінити психоемоційний стан педагогів та їх готовність до спілкування з учнями, перш ніж допускати їх до навчальних занять.
Коли ж вчитель починає спілкування з учнями, в жодному разі не можна заперечувати реальність. Недопустимими є фрази «Нічого страшного не відбувається», «Усе добре» тощо. Починаючи урок, вчителю варто запитати в учнів, чи всі почуваються у безпеці, поцікавитися про самопочуття дітей, надати можливість висловитися тим учням, які цього потребують.
Коли діти запитують про війну чи військові події, вчителеві варто відповідати коротко, спокійно та використовуючи факти.
Коригування черговості вивчення навчального матеріалу
Після вимушених канікул варто відкоригувати черговість вивчення навчального матеріалу відповідно до актуальних потреб учнів. Цей процес потребує залученості кожного педагога, оскільки саме вчитель має визначатись, на яких конкретних ситуаціях варто акцентувати увагу учнів.
В умовах війни педагогам варто звертатись до вправ, які рекомендують психологи та психотерапевти. Важливо, щоб діти набули навичок самодопомоги під час стресу (для молодших школярів це має відбуватися спільно з дорослими — батьками, родичами, знайомими, учителями). На уроці можна застосовувати дихальні чи тілесні вправи, що допомагають заспокоїтися та зняти напругу.
Психологічна підтримка дітей
Дітям, які вимушено переселилися з зони бойових дій, варто на перших етапах приділити особливу увагу: познайомити їх з усіма дітьми, запропонувати гуртом привітатися, промовивши теплі лагідні слова; звертатися до дітей на ім’я, залучати до участі в полілозі, всіляко підтримувати їхнє бажання висловитись.
Якщо діти не йдуть на контакт, мовчать, вимикають камеру під час онлайн-заняття, не варто їх змушувати спілкуватися. Вчителю варто озвучити, що він або вона поважає їхній вибір не відповідати. Не слід наголошувати на тому, що ці діти є переселенцями, постраждали від війни, або занадто емоційно реагувати на їхню присутність (виявляти жалість тощо). Це може підсилювати в негативні переживання дітей.
Формування наскрізних умінь
Особливу увагу на уроках варто приділити навчанню учнів розуміти, виражати та керувати власними емоціями. Для цього варто застосовувати спеціальні вправи на кожному уроці. Вправи може розробити та надати вчителям шкільний практичний психолог. З деякими вправами можна ознайомитися в «Посібнику самодопомоги» та тренінговій програмі «Вчимося керувати емоціями».
В умовах інформаційної війни важливо розвивати в учнів критичне мислення: вирізняти офіційні джерела інформації, сумніватися, уміти перевіряти інформацію, щоб розпізнавати фейки, аналізувати різні точки зору, розрізняти переконливі аргументи та прояви маніпуляції. Такі вправи педагогам варто використовувати на кожному уроці.
Для розвитку критичного мислення в учнів початкової школи можна скористатися навчально-методичним посібником «Розвиток критичного мислення в учнів початкової школи».
Додаткові джерела для підготовки занять із медіаграмотності:
- портал «Медіаосвіта і медіаграмотність»;
- стаття Українського кризового медіа-центру «Пропаганда: історія питання»;
- розвінчання міфів у статті «Буремні 90-і, «Крим наш» і єдиний народ росіян, білорусів та українців. Викриваємо міфи, що Путін насаджує про Росію», підготовлена телеканалом «Настоящее время».
В умовах війни надзвичайно важливим залишається уміння співпрацювати з іншими, підтримувати один одного, вести конструктивний діалог. Тому вчителям буде доречно організувати різноманітні форми співпраці під час онлайн-уроків та поза ними. В асинхронному режимі рекомендовано давати учням різні завдання, які діти могли б виконувати чи обговорювати в парах чи групах.






- чи переживала вона травматичну подію;
- чи була свідком травматичної події;
- чи була впевнена в реальності загрози;
- довго чи надмірно чула про деталі травматичної події й бачила їх;
- відчувала себе безсильною та безпорадною.





- Індивідуальний навчальний план учня з ООП: поради щодо розробки та реалізації.
- Ефективний інструментарій для організації інклюзивного навчання.
- Пам'ятка щодо проведення оцінювання учнів із ООП залежно від рівня підтрими.
- Підвищення кваліфікації педагогів за напрямом «Робота з дітьми з особливими освітніми потребами».
- Оцінювання ефективності інклюзивного навчання: напрями та складові.
- Презентації до виступів та відеозапис інтернет-конференції.
✏️ Додаткові матеріали для вивчення:
- Інклюзивна освіта: робота з нормативною документацією
- Педагогічний супровід і підтримка дітей з освітніми труднощами в інклюзивному освітньому середовищі
- Діяльність команди психолого-педагогічного супроводу особи з ООП у ЗЗСО на рівні базової середньої освіти





Відповідно до наказу департаменту освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації від 14.10.2022 р. No 99/01-07 «Про внесення змін до наказу управління освіти і науки облдержадміністрації від 04.04.2019 р. No 90- од» та рішення експертної комісії від 15.04.2024 р. Протокол No1, рекомендуємо оновлений діагностичний та корекційний інструментарій для використання фахівцями психологічної служби в освітніх закладах Тернопільської області згідно додатку.
2.https://docs.google.com/document/d/190ERRUXpM8TYWOov2OS6f-uApkDEGLRp/edit?usp=sharing&ouid=112481376822954435092&rtpof=true&sd=tr ue
Шановні колеги,
в рамках реалізації проекту ГО "Академія освітніх ініціатив" та Фундації Місцевий фонд Білгорайської землі "Психологічна підтримка для дошкільнят” учасницями проекту було опрацьовано методичний посібник для використання у роботі вихователями та практичними психологами дошкілля.
У посібнику ви знайдете розробки тренінгів, рекомендації та презентації, ігри та вправи, які допоможуть педагогам і психологам налагодити ефективну роботу з дошкільнятами, особливо тими, хто пережив травмуючі воєнні події.
Посібник базується на актуальних психологічних підходах та передовому досвіді у сфері психологічної підтримки дітей. Авторський колектив, який зробив свій внесок в укладання цього посібника, — досвідчені фахівці із педагогіки та психології, які працюють у дошкільних навчальних закладах в різних містах України. Вони об'єднали свої знання та практичний досвід, щоб створити цей посібник і передати найкращі методи та практики у сфері психологічної підтримки дітей.
Посібник розділений на п’ять частин: перша — це тренінги для педагогічних працівників, друга — тренінги для батьків, третя — конспекти занять для дітей старшого та середнього дошкільного віку, а четверта і п’ята — добірка ігор та вправ для психологічної допомоги та стабілізації дитини. Кожна частина містить цінні матеріали та рекомендації, які допоможуть вам надавати психологічну підтримку дітям дошкільного віку.
Ми сподіваємося, що цей посібник стане для вас незамінним інструментом у роботі з дітьми, сприяючи їхньому психічному здоров'ю та щасливому розвитку в умовах сучасного нестабільного світу.
Замовити електронну версію посібника можна за посиланням:
https://www.aofei.org.ua/
Психосоціальна підтримка освітян.


Використовуйте під час занять 5 вправ, які зроблять ваших учнів радісними та щасливими:
Вправа «Три кумедні речі»
«Дихаємо, як звірята»: дихальні вправи для розслаблення та концентрації
Вправа «Повітряна кулька»
Вправа «Зміїне дихання»
Вправа «Дихання кролика»
Вправа «Дихання слоненятка»
Гра «Монетка тиші» для офлайну
Гра для онлайну «Правда або брехня»
15 хвилин «божевільних танців»
Збірник можна завантажити за покликанням: https://drive.google.com/.../1hLx1M-zM.../view


Форма проведення – очно та дистанційно.
Організатори: МОН України; Національна академія педагогічних наук України; ДЗВО «Університет менеджменту освіти НАПН України; Інститут обдарованої дитини НАПН України; Департамент освіти і науки Тернопільської ОДА; Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти; Управління освіти і науки Тернопільської міської ради; кафедра педіатрії післядипломної освіти НМУ імені О.О. Богомольця; Тернопільський комунальний методичний центр науково-освітніх інновацій та моніторингу; КЗ Мишковицький ліцей Великоберезовицької селищної ради.
Захід присвячено 70-річчю ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України та 94-річчю від дня народження академіка О. В. Киричука.
Мета конференції: обговорення та обмін досвідом з проблем проєктування розвитку обдарованої особистості, проведення соціально-психолого-педагогічної комплексної діагностики та супроводу, розробки інноваційних наукових підходів, використання здоров’язберігаючих шляхів і методів, підготовки педагогічних працівників для роботи з обдарованими дітьми засобами цифрових технологій.
Тематичні напрями:
- соціально-педагогічне проєктування розвитку обдарованості учня в особистісно-розвивальній системі засобами сучасних цифрових технологій;
- проєктування медичного супроводу обдарованих дітей з урахуванням психолого соціальних особливостей формування особистості обдарованої дитини;
- особливості підтримки обдарованості при взаємодії усіх учасників освітнього середовища закладів освіти (учні – вчителі – батьки);
- психосоціальний розвиток та підтримка комунікативної компетентності обдарованої особистості в освітньому процесі та в умовах медичного та психолого-педагогічного супроводу;
- підготовка педагогічних та медичних працівників до використання хмарного сервісу проєктного управління освітнім процесом в системі післядипломної педагогічної та медичної освіти;
- науково-методичні засади педагогічної та медичної підтримки обдарованих учнів, схильних до дослідницької діяльності.
- Youtube-трансляція:https://youtube.com/live/AD2F6SotDdU?feature=share
Надсилаємо до відома та використання в роботі лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» від 29.03.2023 № 21/08-479 щодо Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською.
Мета кампанії – сприяти формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров'я, дати розуміння та показати інструменти, які допоможуть українцям дбати про свій внутрішній стан.
У межах кампанії створено спеціальну сторінку: http://howareu.com (howareu_program), де запропоновані контакти, посилання, поради, продукти, техніки та методики, які допоможуть піклуватися про ментальне здоров'я – своє та людей поруч.Як говорити з підлітками про “Редан”: поради від ювенальної поліції
.png)
Дивимося нову серію мультфільму про мінну безпеку з псом Патроном
Про нагородження працівників психологічної служби у системі освіти України Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» (далі – ДНУ «ІМЗО») висловлює щиру подяку працівникам психологічної служби у системі освіти України за спільну роботу, творчий потенціал, віддану і продуктивну працю, активну громадянську позицію, особистий внесок у розвиток освіти, психологічної служби у системі освіти України, плідну працю у справі навчання і виховання підростаючого покоління та самовідданість, проявлену під час воєнних дій, та нагороджує працівників психологічної служби, список яких наведено у наказі ДНУ «ІМЗО» від 29.06.2022 No 33 (https://drive.google.com/file/d/14uqjkF7br9XO5uJWRiU61tFUDnphAnjl/view ). Особливу подяку за розроблення відеоматеріалів «Психологічна хвилинка» висловлюємо працівникам психологічної служби, список яких наведено у додатку. https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/motuvaciyni1.pdf Що таке мобінг і як його уникнути: практичні поради. При обговоренні вебінару, присвяченого проблемам булінгу в школі, виникла думка про те, що добре було б поговорити і про схожу поведінку вчителів. Вас часто і, на вашу думку, безпідставно критикують, ігнорують ваші успіхи, перебільшують прорахунки? Вам здається, що ставлення до вас з боку колег і керівництва є упередженим? Ви часто отримуєте від співробітників необхідну інформацію в останній момент або тоді, коли вона вже неактуальна? Ви відчуваєте себе в ізоляції? Ви є об’єктом пліток, насмішок і образ? Що відбувається? Мобінг (від англ. to mob – переслідувати, нападати гуртом) – це психологічний терор, тиск, цькування співробітниками свого ж колеги. Чому виникає мобінг? Причини можуть бути різними.
Ви давно працюєте в колективі й раптом почали відчувати себе небажаною персоною? Що може бути причиною? Можливо, керівник хоче, щоб ви звільнилися. І мобінг – це спосіб, який дозволить, не застосовуючи офіційних заходів, змусити працівника піти. Ймовірно, ви перешкоджаєте чийомусь кар’єрному зростанню. Або ви – неординарна особистість, яка своєю зовнішністю чи поведінкою дратує оточуючих, що не готові прийняти того, хто відрізняється від них. Проте завжди слід пам’ятати, що реакція на нашу поведінку є відповіддю на те, що відбувається. Ми власними вчинками можемо провокувати неприйняття. Не так часто жертвою мобінгу стає привітна і доброзичлива людина. Чим небезпечний мобінг?Страждають жертви мобінгу. Ізоляція й цькування можуть стати причиною психічних розладів, появи невпевненості в собі, вразливості, тривожності, падіння самооцінки. Працівник постійно перебуває в стресовій ситуації, а це, у свою чергу, може стати причиною головного болю, підвищення або зниження артеріального тиску, безсоння, загострення хронічних захворювань. І навіть після того, як людина змінить місце роботи, згадка про те, що відбулося, буде впродовж багатьох років позначатися на її самопочутті та самооцінці. Від мобінгу страждає і сам колектив. Продуктивність праці знижується через те, що працівники не контактують і, відповідно, не можуть повноцінно обмінюватися інформацією та ідеями. Вони часто витрачають час і сили на конфлікти, а не на виконання роботи. Тому знижується і результативність роботи. Як уникнути мобінгу?
Відповідно до наказу відділу освіти Великоберезовицької селищної ради від 02.11.2022 р. № 190-од «Щодо
проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних
психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні
програми», з
метою підвищення професійного рівня і розвитку творчого потенціалу фахівців
психологічної служби у системі освіти України. 30 листопада 2022 р. проведено (заочно) І етап
Всеукраїнського
конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові
технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми». У конкурсі брала участь
практичний психолог НВК «Мишковицька ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», яка підготувала
і презентувала програму «Профілактика стресу у молодших
школярів в умовах війни з використанням технік арт-терапії», яка спрямована на
формування психологічних знань, підвищення рівня психологічної культури і
психологічної компетентності учасників освітнього процесу. Конкурс проводився на засадах відкритості, прозорості. У разі виявлення фактів насильства Крок 1. Організація соціально-психологічного супроводу постраждалого, надання медичної допомоги (у разі потреби). Дотримання принципу конфіденційності. Крок 2. Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформувати уповноважений підрозділ органу Національної поліції, службу у справах дітей, територіальний відділ освіти. Крок 3. Фіксування необхідної інформації в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (закладу освіти) за формою згідно з додатком 3 Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статті затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658. Крок 4. Організація корекційної роботи психологічної служби, соціально-педагогічний супровід з жертвою та її кривдником. Алгоритм дій при виявленні випадків булінгу
Разом із психологами ми підготували алгоритми відповіді на складні запитання про війну для педагогів: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Алгоритм підказок для вчителів, які працюють з дітьми під час війни, за покликанням: http://www.schoollife.org.ua/yak-govoryty-z-uchnyamy-pro.../.
|
26.05.2022 | Онлайн платформа для батьків та вчителів «НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ» |
Сайт «Навчання під час війни» є безкоштовним та постійно оновлюється.
Для освітян на ресурсі зібрані матеріали про трудові відносини під час воєнного стану, інструкції, як працювати тим, хто опинився на тимчасово окупованих територіях, безкоштовні інструменти для організації навчання під час війни, зокрема дистанційного.
На сайті зібрана уся перевірена та актуальна інформація: від переліку шкіл в Україні та закордоном та порядку влаштування туди дітей, до алгоритмів отримання документів про навчання, вступу до вищих навчальних закладів у 2022 році та можливостей соціальної та психологічної підтримки українців.
03.05.2022 | Посібники для дітей про правила поведінки з вибухонебезпечними предметами |
- Шановні педагоги, батьки та діти!
Нагадуємо, що у вільному доступі розміщено навчальні посібники у вигляді коміксів для дітей «Мінна безпека не без ПЕКа» та «Безпечний Пекосвіт».
Видання сприяють запам’ятовуванню школярам зовнішнього вигляду небезпечних об’єктів та їхніх ознак, навчають правил поведінки в небезпечних ситуаціях, містять цінні поради та інформаційні плакати, що допоможуть краще запам’ятати та засвоїти алгоритм дій, змоделювати поведінку в разі виникнення небезпечної ситуації, пов’язаної з мінами та вибухонебезпечними предметами.
У книгах наведені QR-посилання, за допомогою яких учні можуть перевірити свої знання або переглянути корисні відео. Інтерактивність цієї книжки допоможе дітям в ігровій формі легше засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Дотримання правил поведінки в небезпечних ситуаціях може зберегти життя! 02.05.2022 Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти
- Міністерство освіти і науки України розробило методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях (Лист МОН України № 1/4428-22 від 25.04.2022).
Дотримуйтесь правил безпеки!
Будьте пильними! Бережіть себе!
- Методичні рекомендації про орієнтири діяльності психологічної служби у 2021-2022 н.р
Нагадуємо, що у вільному доступі розміщено навчальні посібники у вигляді коміксів для дітей «Мінна безпека не без ПЕКа» та «Безпечний Пекосвіт».
Видання сприяють запам’ятовуванню школярам зовнішнього вигляду небезпечних об’єктів та їхніх ознак, навчають правил поведінки в небезпечних ситуаціях, містять цінні поради та інформаційні плакати, що допоможуть краще запам’ятати та засвоїти алгоритм дій, змоделювати поведінку в разі виникнення небезпечної ситуації, пов’язаної з мінами та вибухонебезпечними предметами.
У книгах наведені QR-посилання, за допомогою яких учні можуть перевірити свої знання або переглянути корисні відео. Інтерактивність цієї книжки допоможе дітям в ігровій формі легше засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Дотримання правил поведінки в небезпечних ситуаціях може зберегти життя!
02.05.2022 | Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти |
Дотримуйтесь правил безпеки!
Будьте пильними! Бережіть себе!
"Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід"
Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-363 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.”
Завантажити: Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.
- Які напрямки діяльності фахівців психологічної служби під час карантину дистанційно можна виконувати?
- Як фіксувати їх у фаховій документації?
- Що можна включити до індивідуального плану самоосвіти під час карантину?
Щодо дистанційної форми.
Рекомендуємо річний план роботи на 2020-2021 н. р. модифікувати на час карантину та визначити актуальними наступні напрямки:
просвіта та профілактика (на веб-сайтах закладів освіти, в чатах, в oнлайн групах педагогів/батьків/учнів в телеграм, Viber та інші).
Орієнтовна тематика: «Вплив зайнятості на зниження рівня тривоги й емоційного стану», «Як не піддатися загальній паніці», «Вплив засобів масової інформації на психіку дітей», «Поради щодо зберігання спокою», «Перебування в соцмережах під час карантину: фейки та перевірка фактів», «Як не перетворити дім на пастку для батьків та дітей – корисні поради», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів безпеки проти коронавірусу», «Як важливо навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями» та інші.
консультування індивідуальне, рідше групове (онлайн режимі, Skype режимі, телефонному режимі та інші).
Орієнтовна тематика: «Яким чином поліпшити соціальну ізоляцію?», «Які поради давати батькам і дітям під час карантину?», «Яким чином цікаво організувати спільне дозвілля?» , «Як розмовляти з дітьми про коронавірус?» та інші.
організаційно-методична робота (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації, складання індивідуального плану самоосвіти, обробка та узагальнення результатів досліджень (якщо такі залишилися невиконаними), розробка тренінгів, семінарів, програм, занять та матеріалів до їх проведення, впорядкування документації та оформлення методичних рекомендацій, створення або оновлення інтернет-сторінок, сайт-портфоліо, блогу фахівця психологічної служби, ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики та інші);
зв’язки з громадськістю (частково за допомогою доступних засобів зв’язку та телекомунікацій).
На другий план виступають такі напрямки роботи як діагностика, профілактика, корекція, навчальна діяльність. Хоча за наявності та можливості онлайн ресурсів їх можливо виконувати, але це в більшості стосується все – таки, на нашу думку, індивідуальної роботи.Для соціальних педагогів також необхідно враховувати соціально-захисну функцію, так як в закладах освіти відповідно до соціального паспорту є діти, які знаходяться в складних життєвих обставинах. Не для всіх учасників освітнього процесу є радісною новиною побути разом з рідними. Хоча залишатися вдома – одна з ключових рекомендацій, яка максимально поширюється через усі канали комунікацій. Але власна домівка не завжди може бути найбезпечнішим місцем. Особливо, коли йдеться про тих, хто страждає від домашнього насильства. У той час, коли вся родина постійно перебуває вдома, кількість випадків насильства може збільшуватися та загострюватися. Тому радимо дистанційно комунікувати з учнями! Та принагідно, нагадуємо, що Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації «Ла Страда – Україна» працює у звичайному режимі – безкоштовно, анонімно, конфіденційно. Всі можуть звернутися (або перенаправити до фахівців) за номерами: 0 800 500 335 (зі стаціонарних) або 116 123 (з мобільних), коли потребуватиме допомоги.
Ведення фахової документації під час карантину
Журнал практичного психолога/соціального педагога – ведеться кожного робочого дня запис у відповідності до вказаних вище актуальних напрямків діяльності та вказується у якій формі та зміст роботи (коротко!).
Протоколи індивідуального та групового соціально-педагогічного вивчення соціального педагога, протоколи індивідуальної психологічної діагностики, індивідуальної психологічної консультації (в разі проведення онлайн-консультації: це не важко, якщо фахівець – впевнений користувач комп’ютера) ведуться у випадку подальшої індивідуальної роботи, у інших випадках – за потреби.
Облік проведення корекційних занять практичним психологом/облік проведення занять соціальним педагогом передбачає в більшості випадків групову роботу, тому він є не є актуальним під час карантину. Але якщо в практиці школи запроваджені уроки через Skype (необхідний premium пакет Skype, який дозволяє підключати до 30 осіб і мати зв’язок хорошої якості), то це непоганий перехідний етап для фахівців з проведення групової роботи.
Актуально! Якщо виникла проблема, що ви залишили робочу документацію в навчальному закладі, і не маєте доступу до неї під час карантину, тоді записуйте в чернетку, і після закінчення епідеміологічної ситуації матимете змогу перенести свої записи. А якщо у вас немає вдома комп’ютера з підключенням до мережі інтернет? Можливо, є телефон та відкриються нові можливості опанувати нові компетентності та нові цифрові навички. Адже це є найкращий час для самоосвіти!
Індивідуальний план самоосвіти фахівця психологічної служби під час карантину
Індивідуальний план самоосвіти має сприяти інтелектуальному розвитку фахівця, підвищенню фахової компетентності, власного професійного рівня та кваліфікації для подальшого надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти. Це спосіб здобути знання в нових реаліях! Це час для вашого професійного зростання!
Пропонуємо до плану самоосвіти включити ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики за власним вибором шляхом використання електронних бібліотек. На період карантину бібліотеки у багатьох країнах світу відкрили доступ до своїх онлайн-ресурсів. Є безліч ресурсів, які пропонують віртуальне відвідування музеїв https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/, онлайн-навчання. Пропонуємо віднайти серед списку освітніх ресурсів ті, які вам особливо цікаві та необхідні. Це і вебінари на «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/webinar, і безкоштовні онлайн-курси на «Prometeus» https://prometheus.org.ua/courses-catalog/,
«На урок» https://naurok.com.ua/upgrade/psychology та інші
Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу
практичним психологам і соціальним педагогам закладів освіти для самоосвіти та організації дистанційного навчання здобувачів освіти
Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/
Всеосвіта, вебінари - https://vseosvita.ua/webinar
iLearn ( https://ilearn.org.ua/ ) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7
навчання: онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими
репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки .
Prometheus https://prometheus.org.ua / Онлайн курси України і світу із
різних предметів та різноманітних напрямків педагогів та учнів
Вебінари Олени Тараріної - http://perspektyva-ua.blogspot.com/p/blog-page_14.html
Вебінари Дмитра Карпачова - https://www.youtube.com/watch?v=4tTmF91kcUE
Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/
7. АРТ-ТЕРАПІЯ - http://garkavets.com/art
8. МАК-МОЗАЇКА - garkavets.com/mak-mozaika
9. МАК-ПРОФІ - http://garkavets.com/makprofi
10. МАК-МАЙСТЕР - http://garkavets.com/makmaster
11. МАК-Валіза - http://garkavets.com/mak-chemodanchik
12. МІНІ-КУРСИ для психологів - http://garkavets.com/minikurs
13. Психологічні ігри онлайн для учнів - https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs
14. Онлайн-курси та супроводжувальні матеріали широкого профілю -
15. 35 музеїв світу - https://www.interior.ru/art/5786-35-muzeev-mira-kotorye-mozhno-posetit-onlajn.html?fbclid=IwAR02rkTJIBd0dyW0_elE98jxEJ7RHl7YeF7bb5HsZxDj9rq1jvJ1nyxp-lA
16. Профорієнтація - https://ibs-edu.com.ua/ua/
17. Тест-картинки для дітей і дорослих - https://coma.in.ua/11835
18. Цікаві факти про людську поведінку - https://zak.depo.ua/ukr/zak/23-tsikavi-fakti-pro-lyudsku-povedinku-yaki-vi-tochno-ne-znali-25112016132700 ; https://senfil.net/index.php?newsid=75
19.Вебінар «Вчимося дружити» - https://www.youtube.com/watch?v=D5t2y2_SIOE
20. Вебінар «Розвиток творчого мислення учнів» - https://www.youtube.com/watch?v=z3mcACtkWX4
*Якщо деякі посилання не активні, скопіюйте і вставте в строку пошуку
Студія онлайн-освіти Educational Era https://www.ed-era.com/
Всеосвіта, вебінари - https://vseosvita.ua/webinar
iLearn ( https://ilearn.org.ua/ ) – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7
Prometheus https://prometheus.org.ua / Онлайн курси України і світу із
Вебінари Олени Тараріної - http://perspektyva-ua.blogspot.com/p/blog-page_14.html
Вебінари Дмитра Карпачова - https://www.youtube.com/watch?v=4tTmF91kcUE
Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка http://urok.ippo.kubg.edu.ua/
Немає коментарів:
Дописати коментар