Кожен новий день - це шанс змінити своє життя.

"Життя пройде, немов вода,
і відцвіте, немов вишнева гілка....
В житті одна помилка - не біда.....
Біда, коли усе життя - помилка."

Ліна Костенко

Практичні психологи та соціальні педагоги

Матеріали на допомогу психологічній службі  закладів освіти

Навчальний рік 2024 / 2025: матеріали для роботи

Сучасна освіта – майбутнє вільної України!


Успішного, переможного та мирного навчального року вам,

незламні освітяни!






Надсилаємо для врахування в роботі та відповідного реагування розпорядження обласної військової адміністрації від 24.12.2024 № 833/01.02-01 „Про внесення змін до обласної комплексної програми підтримки сім’ї, запобігання домашньому насильству та протидії торгівлі людьми на період до 2025 року”,  листа Департамент освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації № 1.2-27/4000- від 31.12.2024.
Додаток: на 35 арк. в 1 прим.

Врахувати  в роботі та відповідно реагувати  на розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2024 року № 1201-р „Про схвалення Стратегії забезпечення права кожної дитини в Україні на зростання в сімейному оточенні на 2024-2028 роки та затвердження операційного плану заходів на 2024-2026 роки з її реалізації”, листа Департаменту освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації № 1.2-27/3775-99 від 06.12.2024 " Про врахування в роботі"
Додаток: на 152 арк. в 1 прим.



















📌
ТЕМИ, ЯКІ БАТЬКИ НЕ ПОВИННІ ОБГОВОРЮВАТИ В ПРИСУТНОСТІ СВОЇХ ДІТЕЙ, ОСОБЛИВО В УМОВАХ ВІЙНИ

Дуже багато батьків потрапляють у пастку, вважаючи, що з дітьми треба бути відвертими й нічого не приховувати.
Війна – це надзвичайно важкий період, який несе в собі багато стресових ситуацій і викликів для всіх, а особливо для дітей. Навіть якщо діти і не можуть повністю зрозуміти масштаби трагедії, то відчувають напругу, страх, невизначеність і тривогу. У цей період надзвичайно важливо забезпечити дітям стабільність, спокій та підтримку, правильний вибір тем для розмов, які можуть безпосередньо вплинути на їхній психоемоційний стан. Є низка тем, які не варто обговорювати в присутності дітей, особливо у час війни.
Обираймо теми для розмов, уникаймо тих, що можуть посилити стрес, фокусуймося на тому, що дає дітям відчуття надії, впевненості та підтримки




Піраміда Ділтса: Чому ви маєте те, що маєте?
Піраміда Ділтса або піраміда логічних рівнів Роберта Ділтса—це концепція, яка допомагає зрозуміти сенс дій людини або компанії на різних рівнях. Її можна використовувати як інструмент для саморефлексії та психологічного практикуму.
Основні принципи піраміди Ділтса:
  1. Проблеми не вирішуються на рівні, де вони виникли. Щоб змінити поведінку, необхідно внести корективи на рівні здібностей, оточення чи навіть місії.
  2. Комунікація на рівні іншої людини. Щоб встановити контакт, потрібно спілкуватися на тому рівні, на якому знаходиться інша людина.
  3. Взаємозв'язок рівнів. Зміни на верхньому рівні впливають на нижні, і навпаки. Наприклад, зміни цінностей можуть змінити оточення, поведінку і підходи до досягнення цілей.
Практична робота:
  1. Накресліть свою піраміду. Розділіть її на шість секторів, як показано на прикладі.
  2. Заповніть піраміду. Запишіть основні думки та висновки для кожного рівня.
  3. Арт-терапевтична вправа. Після заповнення піраміди виконайте додаткову вправу, щоб підкріпити результати (деталі в кінці).
I рівень. Оточення
Питання:
  • Що я маю?
  • Де я перебуваю?
  • Хто і що мене оточує?
Пояснення:На цьому рівні відображаються всі аспекти середовища проживання: умови життя, люди, з якими ми спілкуємося, матеріальні блага, можливості.
Рефлексія:
  • Яка у мене робота/навчання? Який дохід?
  • Хто мої друзі? Які стосунки з родиною?
  • Що потребує поліпшення? Які кроки вже можна зробити?
II рівень. Поведінка
Питання:
  • Що я роблю?
  • Чим займаюся?
Пояснення:Цей рівень стосується наших дій або бездіяльності, які є реакцією на оточення.
Рефлексія:
  • Чи відповідають мої дії очікуванням?
  • Які дії допомагають, а які заважають досягати бажаного?
  • Що можна змінити вже зараз?
III рівень. Здібності
Питання:
  • Що я вмію?
  • Як я обираю?
  • Як я можу впливати на світ?
Пояснення:Цей рівень стосується стратегій, навичок і внутрішніх ресурсів.
Рефлексія:
  • Якими особливими навичками я володію? Як застосовую їх?
  • Як я проявляюся у стосунках?
  • Які нові здібності потрібно розвинути?
IV рівень. Цінності та переконання
Питання:
  • Що для мене важливо?
Пояснення:Цей рівень відображає внутрішні правила, принципи та переконання, які формують наші дії.
Рефлексія:
  • Чому я займаюся тим, чим займаюся?
  • Які мої основні цінності?
  • Які цінності потребують уваги зараз?
V рівень. Ідентичність
Питання:
  • Хто я?
Пояснення:На цьому рівні йдеться про самооцінку та усвідомлення свого місця у світі.
Рефлексія:
  • Хто я? Запишіть 5-10 слів, які вас описують.
  • Яка моя роль у професії, спільноті, стосунках?
  • Чи співпадає моє самосприйняття з ролями, які я виконую?
VI рівень. Місія
Питання:
  • Заради чого я живу?
  • Що я хочу залишити після себе?
Пояснення:Найвищий рівень, який стосується сенсу життя та надособистісних цілей.
Рефлексія:
  • Чи бачу я сенс у своїй діяльності? Яка моя місія?
  • Який внесок я хочу зробити у світ?
  • Що вже зараз можна зробити, щоб відчувати вищий сенс у своєму житті?
Арт-терапевтична вправа: Колаж
  1. Знайдіть зображення. Підберіть картинки, які відповідають бажаній ситуації на кожному рівні піраміди.
  2. Створіть колаж. З'єднайте фрагменти з усіх рівнів в одну картину.
  3. Дайте назву картині. Запишіть девіз-побажання, який підсилює сенс вашої роботи.
  4. Розмістіть результат. Для натхнення повісьте колаж на видне місце або встановіть як заставку.
Ця вправа допоможе вам краще зрозуміти себе, свої цінності та цілі.



Про методичні рекомендації
«Пріоритетні напрями роботи
психологічної служби в системі освіти
України у 2024/2025 навчальному році»


Лист ІМЗО від 08.08.2024 р. № 21/08-1233 "Про методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році»"

З метою подальшої реалізації статті 76 Закону України «Про освіту» Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» надсилає для застосування в роботі аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби в системі освіти України, стан забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу в 2024/2025 навчальному році, які схвалені Вченою радою ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» (протокол № 6 від 10 липня 2024 року). 

Навчально-методичний посібник «Як ти? Уроки з психології для школярів (10–14 років)»

Навчально-методичний посібник «Як ти? Уроки з психології для школярів (10–14 років)» створили в межах національної антибулінгової програми «Дружній простір». Він містить уроки, що спрямовані на профілактику булінгу й підвищення поінформованості учнів про власний психологічний стан. Посібник можуть використовувати педагоги й фахівці, які працюють з учнями 5–8 класів.

Він складається з теоретичної частини про психологічні особливості учнівства, а також методичних рекомендацій для проведення уроків психології з таких тем:

  • Самооцінка та самоцінність
  • Стрес і стресостійкість
  • Взаємодія в команді: конфлікти
  • Інакшість іншого та толерантність
  • Особисті межі
  • Емоційний інтелект
  • Основи самопідтримки та самодопомоги в складних ситуаціях

Кожен урок доповнено презентацією і практичними вправами, які стимулюють до роздумів та обміну думками. Виконуючи їх, учні аналізують власні психологічні особливості, вчаться дослухатися до себе, ділитися особистими спостереженнями, обстоювати думку й уважно та з повагою ставитися до думок однокласників.

Завдяки здобутим знанням і навичкам діти зможуть легше будувати комунікацію з педагогами та однолітками на уроках й у вільний час, а також налагодити спілкування з близькими вдома.

Апробація уроків посібника відбулася в грудні–травні 2023 року серед 330 фахівців (директори шкіл, заступники директорів, учителі, асистенти вчителів, соціальні педагоги, психологи) — він отримав схвальні відгуки (90% опитуваних поставили оцінку «відмінно», 95% зазначили, що програма уроків змін не потребує).

Тепер ці матеріали можна використовувати для підготовки окремих уроків або ж як підсилення інших занять, зокрема для формування громадянської та соціальної компетентності в межах реалізації соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі.

Посібник доступний в електронному варіанті.

Також за цими покликаннями можна переглянути відеоінструкції з проведення уроків:

 
📣 На чому зосереджувати увагу вчителям — на дотриманні освітніх стандартів і критеріїв чи на індивідуальному прогресі кожного учня? Що може бути ресурсом у навчанні для учнів з різними здібностями, можливостями, освітніми втратами, особливими освітніми потребами? Як у такому разі оцінювати навчальні досягнення учнів? Такі питання часто виникають у вчителів, які працюють в інклюзивних класах. Уклали для вас посібник «Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами», де намагалися розкрити особливості оцінювання навчальних досягнень здобувачів освіти з особливими освітніми потребами, зокрема в умовах інклюзивного навчання.
Ключові моменти, висвітлені у посібнику:
🟨 основні документи, які регулюють оцінювання навчальних досягнень учнів (на момент створення посібника)
🟨 загальні підходи до оцінювання та особливості оцінювання в інклюзивному класі
🟨 роль команди супроводу в оцінюванні навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами
🟨 педагогічне спостереження та практика реагування на підтримку
🟨 залучення батьків до процесу оцінювання та роль оцінювання під час переходів між ланками освіти та інше.
📌 Дивіться посібник : Оцінювання навчальних досягнень учнів з особливими освітніми потребами / методичні рекомендації / укладачі: Н. Софій, О. Стягунова, О. Федоренко. Київ, УІРО, 2024, 40 с.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України №527-р від 07.06.2024 схвалено Національну стратегію розвитку інклюзивного навчання на період до 2️⃣0️⃣2️⃣9️⃣ року.
☝Мета Національної стратегії — створити умови для доступу до якісної освіти кожного здобувача відповідно до його індивідуальних потреб та можливостей.
У стратегії йдеться про впровадження єдиної та ефективної державної системи для якісного інклюзивного навчання через:
✅індивідуалізацію навчання з урахуванням здібностей і потреб кожного;
✅сприяння соціальній інтеграції, толерантності та розуміння багатоманітності;
✅розвиток потенціалу здобувачів для досягнення максимальних результатів;
✅зменшення дискримінації в освітньому процесі;
✅підтримку педагогів необхідними ресурсами для ефективного інклюзивного навчання;
✅допомогу органам місцевого самоврядування у запровадженні політик інклюзії;
✅забезпечення гнучкого переходу між закладами різних типів і рівнів освіти.
Реалізація Плану заходів передбачає: вдосконалення системи моніторингу, підвищення якості послуг інклюзивно-ресурсних центрів, створення інклюзивного середовища у закладах освіти, їхнє ресурсне забезпечення та підвищення компетентностей педагогів.
Ухвалення Національної стратегії сприятиме впровадженню інклюзивного підходу та забезпеченню рівного доступу до якісного навчання в Україні відповідно до найкращих практик.
В умовах війни учні особливо потребують підтримки

Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розробили поради для керівників шкіл щодо організації освітнього процесу в умовах війни.

Підтримку учням вчитель може продемонструвати перш за все власними стійкістю та спокоєм. При цьому директору школи важливо оцінити психоемоційний стан педагогів та їх готовність до спілкування з учнями, перш ніж допускати їх до навчальних занять.

Коли ж вчитель починає спілкування з учнями, в жодному разі не можна заперечувати реальність. Недопустимими є фрази «Нічого страшного не відбувається», «Усе добре» тощо. Починаючи урок, вчителю варто запитати в учнів, чи всі почуваються у безпеці, поцікавитися про самопочуття дітей, надати можливість висловитися тим учням, які цього потребують.

Коли діти запитують про війну чи військові події, вчителеві варто відповідати коротко, спокійно та використовуючи факти.

Коригування черговості вивчення навчального матеріалу

Після вимушених канікул варто відкоригувати черговість вивчення навчального матеріалу відповідно до актуальних потреб учнів. Цей процес потребує залученості кожного педагога, оскільки саме вчитель має визначатись, на яких конкретних ситуаціях варто акцентувати увагу учнів.

В умовах війни педагогам варто звертатись до вправ, які рекомендують психологи та психотерапевти. Важливо, щоб діти набули навичок самодопомоги під час стресу (для молодших школярів це має відбуватися спільно з дорослими — батьками, родичами, знайомими, учителями). На уроці можна застосовувати дихальні чи тілесні вправи, що допомагають заспокоїтися та зняти напругу.

Психологічна підтримка дітей

Дітям, які вимушено переселилися з зони бойових дій, варто на перших етапах приділити особливу увагу: познайомити їх з усіма дітьми, запропонувати гуртом привітатися, промовивши теплі лагідні слова; звертатися до дітей на ім’я, залучати до участі в полілозі, всіляко підтримувати їхнє бажання висловитись.

Якщо діти не йдуть на контакт, мовчать, вимикають камеру під час онлайн-заняття, не варто їх змушувати спілкуватися. Вчителю варто озвучити, що він або вона поважає їхній вибір не відповідати. Не слід наголошувати на тому, що ці діти є переселенцями, постраждали від війни, або занадто емоційно реагувати на їхню присутність (виявляти жалість тощо). Це може підсилювати в негативні переживання дітей.

Формування наскрізних умінь

Особливу увагу на уроках варто приділити навчанню учнів розуміти, виражати та керувати власними емоціями. Для цього варто застосовувати спеціальні вправи на кожному уроці. Вправи може розробити та надати вчителям шкільний практичний психолог. З деякими вправами можна ознайомитися в «Посібнику самодопомоги» та тренінговій програмі «Вчимося керувати емоціями».

В умовах інформаційної війни важливо розвивати в учнів критичне мислення: вирізняти офіційні джерела інформації, сумніватися, уміти перевіряти інформацію, щоб розпізнавати фейки, аналізувати різні точки зору, розрізняти переконливі аргументи та прояви маніпуляції. Такі вправи педагогам варто використовувати на кожному уроці.

Для розвитку критичного мислення в учнів початкової школи можна скористатися навчально-методичним посібником «Розвиток критичного мислення в учнів початкової школи».

Додаткові джерела для підготовки занять із медіаграмотності:

В умовах війни надзвичайно важливим залишається уміння співпрацювати з іншими, підтримувати один одного, вести конструктивний діалог. Тому вчителям буде доречно організувати різноманітні форми співпраці під час онлайн-уроків та поза ними. В асинхронному режимі рекомендовано давати учням різні завдання, які діти могли б виконувати чи обговорювати в парах чи групах.


В умовах воєнного часу багато людей перебувають в стані хронічного стресу. Проте стрес не дорівнює психологічній травмі. Не кожна стресова подія стає травматичною подією.
📌Психологічна травма виникає внаслідок травматичної події. Тобто такої події, при якій людина вважала, що була явна загроза для її життя чи здоров’я, або для життя та здоров’я близьких для неї людей. Ця подія супроводжувалася відчуттям сильного страху та безсилля.
❗️Після травматичної події ми можемо спостерігати у людини гостру стресову реакцію, тривалість якої може становити від декількох хвилин до 2-3 днів. Симптомами гострої стресової реакції можуть бути: нервове тремтіння, ступор, плач, істерика, агресія, ажитація.
У більшості людей, які пережили травматичну подію, з часом симптоми згасають. Психіка людини сама відновлюється та стабілізується, оскільки в кожного з нас є певний запас резильєнтності – вродженої властивості особистості, що є основою здатності долати складні життєві обставини та відновлюватися після стресу.
⏰Кожній людині треба індивідуальна кількість часу, проте, найбільша кількість симптомів згасає протягом місяця після травматичної події. Якщо ж вони продовжують бути яскравими та інтенсивними, впливають на функціонування людини, її сон, настрій та спілкування, варто говорити про те, що людина переживає гострий стресовий розлад (ГСР).
📌Гострий стресовий розлад часто є передумовою розвитку посттравматичного стресового розладу (ПТСР), який розвивається через декілька місяців після травматичної події і включає в себе симптоми вторгнення (нав’язливі нагадування, флешбеки, нічні кошмари), уникання та збудження, а також негативні зміни в установках про себе.
❗️Нагадаємо, що діагностувати ПТСР може тільки психіатр, проте саме психолог може бути тим спеціалістом, який побачить прояви ГСР або ПТСР і надасть консультативну допомогу та скерує до спеціалістів, оскільки людина потребує комплексної допомоги.
📝Важливими «маркерами» ризику психологічної травми, на які варто звернути увагу при спілкуванні з людиною є наступні:
  • чи переживала вона травматичну подію;
  • чи була свідком травматичної події;
  • чи була впевнена в реальності загрози;
  • довго чи надмірно чула про деталі травматичної події й бачила їх;
  • відчувала себе безсильною та безпорадною.
✅Варто враховувати, що після пережитих травматичних подій та кризових життєвих ситуацій людина не завжди матиме ПТСР. Серед розладів, що супроводжують складне переживання стресових подій діагностують розлади адаптації; тривожні розлади; розлади настрою, пов’язані зі стресом та інші (діагностичні критерії DSM-5).
📖Отже, вживаймо терміни правильно і прагнемо бути максимально ефективними у роботі з клієнтами!
👩‍💻В якому б з означених станів не перебувала людина, спільним є те, що дуже часто вона стикається з проявами емоційного збудження, з якими їй важко впоратися самотужки. Тож одним з перших етапів в роботі з такими клієнтами буде опанування технік емоційної стабілізації.
Саме про них і поговоримо детальніше під час вебінару, що відбудеться вже в четвер 15 серпня о 17.30.
Цей вебінар розпочне цикл заходів діагностично-консультативного клубу Спільноти сучасних учителів і психологів.
💻Навчання у діагностично-консультативному клубі буде присвячено діагностиці та консультуванню типових запитів, з якими звертаються клієнти до практичних психологів закладів освіти.
Цей клуб не передбачає навчання процесу діагностики та консультування, або глибинної роботи з певного напряму, він покликаний розширити уявлення практичних психологів про роботу з типовими запитами клієнтів і показати можливості та обмеження в роботі з ними.
Реєстрацію в клуби Спільноти шукайте в коментарях.👇
На зображенні може бути: 1 особа та текст
Усі реакції:
11

Новий навчальний рік 2023-2024 р. в умовах війни

✏️ Додаткові матеріали для вивчення:


Запрошуємо переглянути вебінар "Травма-інформоване навчання під час війни" у запису! 🎥
На вебінарі давали відповіді на такі питання:
🔹як можна викладати під час війни, коли ви й ваші учні можете перебувати у стані сильного стресу?
🔸що таке травма-інформоване навчання, і як це виглядає на практиці?
🔹що ви можете зробити для підтримки своїх учнів у таких умовах?
Спікерка: Енн ван ден Уелант - міжнародна тренерка у сфері травмо-чутливої підтримки з понад 15-річним досвідом. Вона працювала в різних країнах, які постраждали від війни та конфліктів, таких як Україна, Ірак, Ємен, Бразилія та Мексика. Енн є психотравмотерапевткою, арт-терапевткою, культурною антропологинею і провайдеркою TRE (Tension & Trauma Releasing Exercises - вправи зі зняття напруги і травми), а також директоркою та засновницею Trauma International.

👉 Перегляньте запис вебінару за посиланням: (https://youtu.be/isOLVvDYD5w?si=nGArFAsME_MNVYJF)


Відповідно до наказу департаменту освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації від 14.10.2022 р. No 99/01-07 «Про внесення змін до наказу управління освіти і науки облдержадміністрації від 04.04.2019 р. No 90- од» та рішення експертної комісії від 15.04.2024 р. Протокол No1, рекомендуємо оновлений діагностичний та корекційний інструментарій для використання фахівцями психологічної служби в освітніх закладах Тернопільської області згідно додатку.

1. https://docs.google.com/document/d/1BXCwIVC8fOrYV4pxuCeCqj7SQ7SkuVlm/e dit?usp=sharing&ouid=112481376822954 435092&rtpof=true&sd=true

2.https://docs.google.com/document/d/190ERRUXpM8TYWOov2OS6f-uApkDEGLRp/edit?usp=sharing&ouid=112481376822954435092&rtpof=true&sd=tr ue

3. https://vseosvita.ua/user/id719/blog/proektyvnyi-test-budynochky-dlia-roboty-z-ditmy-pochatkovoi-shkoly-37968.html
4. https://vseosvita.ua/library/proektivnij-test-malunok-simi-v- hulsa-ai-zaharova-l-kormana-23489.html



18 надихаючих цитат для важких днів
Дійсно, сильні слова, які допоможуть вам подивитися на трцуднощі по-іншому!


Шановні колеги,

в рамках реалізації проекту ГО "Академія освітніх ініціатив" та Фундації Місцевий фонд Білгорайської землі  "Психологічна підтримка для дошкільнят”  учасницями проекту було опрацьовано методичний посібник для використання у роботі вихователями та практичними психологами дошкілля.

У посібнику ви знайдете розробки тренінгів, рекомендації та презентації, ігри та вправи, які допоможуть педагогам і психологам налагодити ефективну роботу з дошкільнятами, особливо тими, хто пережив травмуючі воєнні події.
Посібник базується на актуальних психологічних підходах та передовому досвіді у сфері психологічної підтримки дітей. Авторський колектив, який зробив свій внесок в укладання цього посібника,  —  досвідчені фахівці із педагогіки та психології, які працюють у дошкільних навчальних закладах в різних містах України. Вони об'єднали свої знання та практичний досвід, щоб створити цей посібник і передати найкращі методи та практики у сфері психологічної підтримки дітей.

Посібник розділений на п’ять частин: перша — це тренінги для педагогічних працівників, друга — тренінги для батьків, третя — конспекти занять для дітей старшого та середнього дошкільного віку, а четверта і п’ята — добірка ігор та вправ для психологічної допомоги та стабілізації дитини. Кожна частина містить цінні матеріали та рекомендації, які допоможуть вам надавати психологічну підтримку дітям дошкільного віку.
Ми сподіваємося, що цей посібник стане для вас незамінним інструментом у роботі з дітьми, сприяючи їхньому психічному здоров'ю та щасливому розвитку в умовах сучасного нестабільного світу.

Замовити електронну версію посібника можна за посиланням:

https://www.aofei.org.ua/metodichniy-posibnik

🙌🏻

Психосоціальна підтримка освітян.

Турбота про психологічний стан дуже важлива, особливо в умовах війни, коли кожному та кожній потрібні ресурси та підтримка. Разом ми можемо надати не лише знання, але й віру у власні сили та підтримку у складних життєвих ситуаціях.
Ділимося з вами методичними матеріалами, підготовленими ГО «Ла Страда - Україна», які допоможуть вам налагодити якісну психосоціальну підтримку учасників та учасниць освітнього процесу👇🏻:
Проєкт “Попередження ґендерно зумовленого насильства, торгівлі людьми та порушення прав дитини” за підтримки донорської організації “Хліб для світу”.


 Презентація
https://docs.google.com/presentation/d/1JtYL3NcybW-CBSQI43QVpYHqucFvQo8r/edit?usp=sharing&ouid=105790705901974546764&rtpof=true&sd=true











📌ЯКІ ВПРАВИ РОБИТИ, ЩОБ УЧНІ БУЛИ РАДІСНИМИ ТА ЩАСЛИВИМИ?

Використовуйте під час занять 5 вправ, які зроблять ваших учнів радісними та щасливими:
Вправа «Три кумедні речі»
«Дихаємо, як звірята»: дихальні вправи для розслаблення та концентрації
Вправа «Повітряна кулька»
Вправа «Зміїне дихання»
Вправа «Дихання кролика»
Вправа «Дихання слоненятка»
Гра «Монетка тиші» для офлайну
Гра для онлайну «Правда або брехня»
15 хвилин «божевільних танців»

Збірник можна завантажити за покликанням: https://drive.google.com/.../1hLx1M-zM.../view


😔Війна змінила життя всіх людей. Тепер нам всім потрібна внутрішня сила, стійкість і підтримка, особливо дітям. Але як ми можемо допомогти віднайти ці відчуття в умовах нестабільності?
👉 Відповідь на це питання можна знайти у практикумі для дітей та підлітків «Твоя сила». Шукайте його за посиланням: https://bit.ly/42WRFjX
✅ Брошура містить 22 практики для опанування дітьми та підлітками. Кожне просте завдання, до якого є просте пояснення, може стати містком до відчуття сили, розуміння своїх емоцій. Викладене у брошурі спонукає до роздумів, водночас дає практичні поради щодо регулювання власних емоцій.
Але це не все! У https://spilnoteka.org/ ви знайдете й інші корисні матеріали для психологічної підтримки дітей, підлітків та дорослих.
ПСИХОЛОГІЯ ДЛЯ ЖИТТЯ
Психологам добре відомо, що в душевний світ людини немає прямих шляхів, тільки обхідні стежки. Однією з таких стежок і є притча. Притча спонукає до перегляду і переоцінювання своїх переконань, роздумів про вихід за межі певних уявлень, звільнення свідомості людини від світоглядних «шор».
Притча «Криве дерево» говорить нам, що світ навколо нас – це всього лише віддзеркалення нас самих. Ми бачимо світ не таким, яким він є насправді, а таким, яким він нам здається через призму власного досвіду.
https://www.facebook.com/100078157219554/videos/296299152869139

14-15 червня 2023 року XV Всеукраїнська науково-практична конференція  «Проєктування розвитку та психолого-педагогічного супроводу обдарованої особистості»

Форма проведення – очно та дистанційно.

Організатори: МОН України; Національна академія педагогічних наук України; ДЗВО «Університет менеджменту освіти НАПН України; Інститут обдарованої дитини НАПН України; Департамент освіти і науки Тернопільської ОДА; Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти; Управління освіти і науки Тернопільської міської ради; кафедра педіатрії післядипломної освіти НМУ імені О.О. Богомольця; Тернопільський комунальний методичний центр науково-освітніх інновацій та моніторингу; КЗ Мишковицький ліцей Великоберезовицької селищної ради.

Захід присвячено 70-річчю ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України та 94-річчю від дня народження академіка О. В. Киричука.

Мета конференції: обговорення та обмін досвідом з проблем проєктування розвитку обдарованої особистості, проведення соціально-психолого-педагогічної комплексної діагностики та супроводу, розробки інноваційних наукових підходів, використання здоров’язберігаючих шляхів і методів, підготовки педагогічних працівників для роботи з обдарованими дітьми засобами цифрових технологій.

Тематичні напрями:

  • соціально-педагогічне проєктування розвитку обдарованості учня в особистісно-розвивальній системі засобами сучасних цифрових технологій;
  • проєктування медичного супроводу обдарованих дітей з урахуванням психолого соціальних особливостей формування особистості обдарованої дитини;
  • особливості підтримки обдарованості при взаємодії усіх учасників освітнього середовища закладів освіти (учні – вчителі – батьки);
  • психосоціальний розвиток та підтримка комунікативної компетентності обдарованої особистості в освітньому процесі та в умовах медичного та психолого-педагогічного супроводу;
  • підготовка педагогічних та медичних працівників до використання хмарного сервісу проєктного управління освітнім процесом в системі післядипломної педагогічної та медичної освіти;
  • науково-методичні засади педагогічної та медичної підтримки обдарованих учнів, схильних до дослідницької діяльності.
  • Youtube-трансляція:https://youtube.com/live/AD2F6SotDdU?feature=share






ПСИХОЛОГІЯ ДЛЯ ЖИТТЯ
Про позитивне і негативне мислення
Мислити позитивно – значить змусити свій мозок працювати на себе.
Змінюйте себе, починаючи із власних думок і світ зміниться навколо вас…
Притча «Дві сніжинки»
https://www.facebook.com/100078157219554/videos/219002527328049


Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»

Надсилаємо до відома та використання в роботі лист Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» від 29.03.2023 № 21/08-479 щодо Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?», ініційованої першою леді України Оленою Зеленською.

Мета кампанії – сприяти формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров'я, дати розуміння та показати інструменти, які допоможуть українцям дбати про свій внутрішній стан.

У межах кампанії створено спеціальну сторінку: http://howareu.com (howareu_program), де запропоновані контакти, посилання, поради, продукти, техніки та методики, які допоможуть піклуватися про ментальне здоров'я – своє та людей поруч.


Як допомогти дитині під час емоційних «гойдалок»: поради


Як говорити з підлітками про “Редан”: поради від ювенальної поліції


Дивимося нову серію мультфільму про мінну безпеку з псом Патроном


Про нагородження працівників психологічної
служби у системі освіти України
Державна наукова установа «Інститут модернізації змісту освіти» (далі –
ДНУ «ІМЗО») висловлює щиру подяку працівникам психологічної служби у
системі освіти України за спільну роботу, творчий потенціал, віддану і
продуктивну працю, активну громадянську позицію, особистий внесок у
розвиток освіти, психологічної служби у системі освіти України, плідну працю у
справі навчання і виховання підростаючого покоління та самовідданість,
проявлену під час воєнних дій, та нагороджує працівників психологічної служби,
список яких наведено у наказі ДНУ «ІМЗО» від 29.06.2022 No 33
(https://drive.google.com/file/d/14uqjkF7br9XO5uJWRiU61tFUDnphAnjl/view ).
Особливу подяку за розроблення відеоматеріалів «Психологічна
хвилинка» висловлюємо працівникам психологічної служби, список яких
наведено у додатку.

https://nenc.gov.ua/wp-content/uploads/2022/10/motuvaciyni1.pdf
Що таке мобінг і як його уникнути: практичні поради.

  При обговоренні вебінару, присвяченого проблемам булінгу в школі, виникла думка про те, що добре було б поговорити і про схожу поведінку вчителів.

Вас часто і, на вашу думку, безпідставно критикують, ігнорують ваші успіхи, перебільшують прорахунки? Вам здається, що ставлення до вас з боку колег і керівництва є упередженим? Ви часто отримуєте від співробітників необхідну інформацію в останній момент або тоді, коли вона вже неактуальна? Ви відчуваєте себе в ізоляції? Ви є об’єктом пліток, насмішок і образ? Що відбувається?

Мобінг (від англ. to mob – переслідувати, нападати гуртом) – це психологічний терор, тиск, цькування співробітниками свого ж колеги.

Чому виникає мобінг?

Причини можуть бути різними.

  • Ви – новий член колективу. Щойно прийшли на роботу і відчуваєте, що тут вам, м’яко кажучи, не раді.
  • Можливо, через те, що ви зайняли місце іншої людини, яку любили в колективі й не хотіли її звільнення. У такому випадку негатив від ситуації, що склалася, автоматично переноситься на вас, хоча жодної вашої провини тут немає.
  • Або через те, що колеги відчувають ваш потенціал і не хочуть вашого просування по кар’єрних сходах. Хтось хотів обійняти посаду, що дісталася вам, і тепер намагається усіляко довести вашу неспроможність.
  • Чи ви не приймаєте правила, встановлені в колективі, й таким чином одразу провокуєте бажання вас позбутися.

Ви давно працюєте в колективі й раптом почали відчувати себе небажаною персоною? Що може бути причиною? Можливо, керівник хоче, щоб ви звільнилися. І мобінг – це спосіб, який дозволить, не застосовуючи офіційних заходів, змусити працівника піти. Ймовірно, ви перешкоджаєте чийомусь кар’єрному зростанню.

Або ви – неординарна особистість, яка своєю зовнішністю чи поведінкою дратує оточуючих, що не готові прийняти того, хто відрізняється від них.

Проте завжди слід пам’ятати, що реакція на нашу поведінку є відповіддю на те, що відбувається. Ми власними вчинками можемо провокувати неприйняття. Не так часто жертвою мобінгу стає привітна і доброзичлива людина.

Чим небезпечний мобінг?

Страждають жертви мобінгу. Ізоляція й цькування можуть стати причиною психічних розладів, появи невпевненості в собі, вразливості, тривожності, падіння самооцінки. Працівник постійно перебуває в стресовій ситуації, а це, у свою чергу, може стати причиною головного болю, підвищення або зниження артеріального тиску, безсоння, загострення хронічних захворювань. І навіть після того, як людина змінить місце роботи, згадка про те, що відбулося, буде впродовж багатьох років позначатися на її самопочутті та самооцінці.

Від мобінгу страждає і сам колектив. Продуктивність праці знижується через те, що працівники не контактують і, відповідно, не можуть повноцінно обмінюватися інформацією та ідеями. Вони часто витрачають час і сили на конфлікти, а не на виконання роботи. Тому знижується і результативність роботи.

Як уникнути мобінгу?

  • Шукайте порозуміння з колегами.
  • Не демонструйте роздратування. Не будьте різкими.
  • Шукайте спільні нейтральні теми для розмов (про погоду, про природу, про літературу).  
  • Вітайте колег зі святами. Беріть участь у спільних заходах.
  • Не уникайте спілкування на перерві.
  • Не поширюйте пліток. Не беріть участі в обговоренні вчинків інших.
  • Спробуйте побудувати відносини навіть з тими, хто ставиться до вас недоброзичливо.
  • Намагайтеся не порівнювати себе з іншими. Крім особистого розчарування, це може призвести ще й до появи претензій (часто невиправданих) до колег.
  • Не вдавайтеся до критики без вагомих підстав.

    Що робити, якщо ви стали жертвою мобінгу?

  • Не поспішайте звільнятися.
  • Не мовчіть. Спробуйте поговорити з колективом. Розкажіть про те, чого ви хочете.
  • Намагайтесь відстоювати свою позицію. Відповідайте на зауваження. Аргументовано пояснюйте свої вчинки.
  • Не дозволяйте принижувати себе. Якщо ви проаналізували ситуацію і зрозуміли, що вашої провини немає, будьте впевнені у собі. Не знижуйте самооцінки. Не закривайтеся.
  • Спробуйте знайти позитивні риси в людей, з якими працюєте. Або подумайте про те, що, можливо, ви просто необ’єктивно ставитеся до них.
  • Якщо справа у тому, що керівник хоче вас позбутися, відстоюйте свої права – вимагайте службової перевірки, пояснень, офіційно висловлених претензій. Проте, якщо компромісу не вдалося досягнути, можливо, краще звільнитися. Жодна робота, якою б цікавою і престижною вона не була, не варта життя і психічного здоров’я.

 Відповідно до наказу відділу освіти Великоберезовицької селищної ради від 02.11.2022 р. № 190-од «Щодо проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми», з метою підвищення професійного рівня і розвитку творчого потенціалу фахівців психологічної служби у системі освіти України.

 30 листопада 2022 р. проведено (заочно) І етап Всеукраїнського конкурсу авторських програм практичних психологів і соціальних педагогів «Нові технології у новій школі» у номінації «Профілактичні програми». У конкурсі   брала участь   практичний психолог НВК «Мишковицька ЗОШ І-ІІІ ст. – ДНЗ», яка  підготувала  і  презентувала  програму «Профілактика стресу у молодших школярів в умовах війни з використанням технік арт-терапії», яка спрямована на формування психологічних знань, підвищення рівня психологічної культури і психологічної компетентності учасників освітнього процесу. Конкурс проводився  на засадах відкритості, прозорості.



У разі виявлення фактів насильства

Крок 1. Організація соціально-психологічного супроводу постраждалого, надання медичної допомоги (у разі потреби). Дотримання принципу конфіденційності.

Крок 2. Протягом доби за допомогою телефонного зв’язку, електронної пошти інформувати уповноважений підрозділ органу Національної поліції, службу у справах дітей, територіальний відділ освіти.

Крок 3. Фіксування необхідної інформації в журналі реєстрації фактів виявлення (звернення) про вчинення домашнього насильства та насильства за ознакою статі (закладу освіти) за формою згідно з додатком 3 Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству  і  насильству за ознакою статті затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.08.2018 №658.

Крок 4.  Організація корекційної роботи психологічної служби, соціально-педагогічний супровід з жертвою та її кривдником.



 

Алгоритм дій при виявленні випадків булінгу

  1. Заява
  2. Наказ про створення комісії
  3. Протокол з рішенням
  4. Заходи реагування
  5. Надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили боулінг, стали його свідками або постраждалим від булінгу.
  6. Інформування органів поліції, ССД.





“Спільнотека” від ЮНІСЕФ – новий помічник для вчителів і вихователів. Це база знань з навчальними та розвиваючими матеріалами, яка допоможе організувати та урізноманітнити освітній процес.
На сайті spilnoteka.org освітяни знайдуть зошити, навчальні платформи, освітні мультфільми, комікси, розмальовки, брошури та інші діджитал та друковані матеріали з тем безпеки, харчування, здоров’я та гігієни. Їх можна використовувати в електронному форматі або роздрукувати. Матеріали можна обрати для різних вікових категорій:
🔹3-6 років
🔹6-12 років
🔹12-18 років

Зайдіть на spilnoteka.org та зробіть роботу з дітьми цікавою та інформативною!



Українські вчителі не уникають теми війни, але й не нав’язують її учням. Водночас потрібне розуміння, що й коли розповідати школярам, а на чому наголошувати не варто 👆
Разом із психологами ми підготували алгоритми відповіді на складні запитання про війну для педагогів:
✅як говорити про втрати та загибель людей;
✅як підтримати дітей у поверненні до звичного життя;
✅як діяти під час повітряної тривоги, аби уникнути додаткової паніки;
✅як реагувати, якщо учні граються «у війну»;
✅коли звернутися по допомогу психолога.
Алгоритм підказок для вчителів, які працюють з дітьми під час війни, за покликанням: http://www.schoollife.org.ua/yak-govoryty-z-uchnyamy-pro.../.


✍️ Лист МОН України від 06.09.2022 № 1/10258 "Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2022/2023 навчальному році" ✍️


МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТОКІППО

Лист Міністерства освіти і науки України від  02 серпня 2022 р. № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році»

Департаменти (управління) освіти і науки обласних,
Київської міської військових адміністрацій
Заклади післядипломної педагогічної освіти

Щодо діяльності психологічної служби
у системі освіти в 2022/2023 навчальному році

Міністерство освіти і науки України надсилає для застосування в роботі аналітичні матеріали про діяльність психологічної служби у системі освіти, стан забезпечення закладів освіти практичними психологами і соціальними педагогами та рекомендації щодо пріоритетних напрямів психологічного супроводу та соціально-педагогічного патронажу учасників освітнього процесу у 2022/2023 навчальному році.

Зміст листа просимо довести до відома керівників органів управління освітою різного рівня, керівників та педагогічних працівників закладів освіти з метою реалізації статті 76 Закону України «Про освіту».

Додаток на 39 арк.

Заступник Міністра Віра РОГОВА

Завантажити: Лист Міністерства освіти і науки України від  02 серпня 2022 р. № 1/8794-22 «Щодо діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022/2023 навчальному році»
 12 СТРАТЕГІЙ, ЯК МОТИВУВАТИ ДИТИНУ ДО НАВЧАННЯ

🔷 Прищеплюйте любов до читання.
Читання не тільки сприяє розвитку словникового запасу, воно допомагає мозку дитини навчитися обробляти концепції та спілкуватися. А навички, отримані під час читання, покращують не тільки мовлення, а загалом позитивно впливають на здатність навчатися з усіх предметів, зокрема з математики і з природничих наук.

🔷 Менше контролю, більше свободи у навчальних виборах.
Коли мова заходить про освіту, деякі діти відчувають лише контроль, контроль і контроль. Коли дитина відчуває себе під контролем або втрачає контроль над навчанням, вона часто відмовляється від навчання. Важливо бути для дитини провідником у процесі навчання, але не менш важливо дозволити дітям контролювати власний досвід навчання. Будь то вдома чи в класі, надайте дітям можливість безпосередньо впливати на їхній вибір у навчанні. Хороший спосіб зробити це – надати дітям варіанти. Наприклад, призначаючи письмовий проєкт, дозвольте дітям вибрати тему для написання.

🔷 Заохочуйте відкрите та щире спілкування.
Заохочуйте свою дитину чи учня висловлювати свою думку про те, що відбувається з його навчанням. Створіть відкриту атмосферу, де йому буде комфортно висловлювати свої симпатії, антипатії чи занепокоєння. Коли вона ділиться своєю думкою, підтримуйте її почуття, навіть якщо не згодні.

🔷 Орієнтуйтеся на інтереси дитини.
Коли навчання залучає дітей до цікавих сфер і предметів, навчання стає цікавим, і діти залучаються до навчання. Якщо ви справді хочете допомогти своїй дитині стати гарним учнем, заохочуйте її досліджувати теми та предмети, які її захоплюють. Якщо він любить динозаврів, допоможіть йому знайти захоплюючі та цікаві книжки та історії про динозаврів. Потім запропонуйте йому визначити його п’ять улюблених динозаврів і пояснити, чому він вибрав кожного з них.

🔷 Заохочуйте різні стилі навчання.
Кожна дитина має навчальні стилі, які найкраще підходять до її способу навчання. Хтось інформацію краще сприймає на слух, комусь треба побачити, комусь доторкнутися, а комусь краще заходить мікс з навчальних стилів.

🔷 Діліться своїм ентузіазмом щодо навчання.
Ентузіазм зникає, особливо коли справа доходить до вивчення нового. Будь то історія, наука, читання, письмо чи навіть математика, допоможіть дитині зрозуміти, що навчання — це подорож до відкриттів, що захоплюють.

🔷 Застосовуйте гейміфікацію.
Ігрові технології навчання не є новою концепцією. Використання ігор як освітнього інструменту не лише надає можливості для глибшого навчання та розвитку софт-скілів, воно допомагає мотивувати дітей вчитися.

🔷 Зосередьтеся на тому, що дина вивчає, а не на її продуктивності.
Замість того, щоб запитувати дитину, як вона склала контрольну з математики, щойно вона повернеться додому зі школи, нехай навчить вас того, чого сама навчилася з математики. Зосередьтеся на тому, чого навчається ваша дитина, а не на результатах навчання.

🔷 Підтримуйте дитину в організації свого навчання.
Допомога вашій дитині впорядкувати документи, підручники та завдання значно допоможе їй відчути мотивацію до навчання. Дезорганізація типова для дітей молодшого шкільного віку, але вона також може призвести до відчуття перевантаженості.

🔷 Визнавайте та відзначайте досягнення.
Якими б маленькими вони не були, важливо визнавати та відзначати досягнення вашої дитини. Це особливо важливо для дітей молодшого шкільного віку, яким потрібне постійне позитивне підкріплення, щоб підтримувати їх мотивацію до навчання.

🔷 Зосередьтеся на сильних сторонах.
Зосередитися на сильних сторонах може бути важко, коли у вашої дитини так багато труднощів у навчанні. Попри цей факт, зосередження на сильних сторонах вашої дитини є життєво важливим для здорового емоційного та академічного розвитку та прогресу.

🔷 Зробіть кожен день днем навчання.
Перетворювати кожен день на навчальний може здатися занадто складною справою, але насправді це не так, якщо підійти до цього правильно. По можливості заохочуйте дитину досліджувати навколишній світ, ставити запитання та встановлювати зв’язки. Підтримуйте в ній критичне мислення, обговорюючи різні суспільні проблеми, новини та її переживання. Такий підхід допоможе вашій дитині розвинути в собі внутрішню мотивацію вчитися в класі, вдома чи де б вона не була.

Джерело: Освіта нова

Організація освітнього процесу в дистанційній формі практичними психологами та соціальними педагогами в ззсо

Відповідно до наказу відділу освіти Великоберезовицької селищної ради від 02.05.2022 №57-од «Про вивчення питання організації освітнього процесу в дистанційній формі»  з 09.05.2022 по 05.06.2022 працівниками відділу освіти та Центру професійного розвитку педагогічних працівників було проведено вивчення стану організації освітнього процесу за дистанційною формою навчання в закладах загальної середньої освіти Великоберезовицької селищної ради шляхом опитування керівників, анкетування учасників освітнього процесу, вивчення інформації, розміщеної на вебсайтах закладів про їх діяльність, та виїзду в заклади освіти І-ІІ, І-ІІІ ступенів, відповідно до переліку питань, що підлягають вивченню.

Під час дистанційного навчання  у практичних психологів та соціальних педагогів є реалізовані всі напрямки діяльності, що і за умови очного навчання: діагностика, консультування, розвивальна робота, просвіта. Спеціалісти проводять заходи відповідно до плану роботи на рік у повному обсязі. Ті ж заходи, які не могли  бути реалізовані у запланованому форматі, були змінені у дистанційні форми, при цьому мета їх проведення та очікуваний результат залишились незмінними.Дистанційні технології у роботі практичного психолога та соціального педагога передбачають взаємодію з учасниками освітнього процесу за допомогою різних видів зв’язку (скайп, спілкування в соціальних мережах, відео конференція Google Meet, вебінар, телефон).Використання електронних  технології у роботі спеціалістів передбачають надання інформації, пересилання учням анкет, отримання від них  відповідей у різних формах (заповнені бланки відповідей, фотомалюнків тощо) для подальшого аналізу.

Консультування є одним із головних видів діяльності психолога в школі. Тому педагоги обирали  формат онлайн-консультації в таких мессенджерах: Telegram, Messenger і  Viber. Одночасно з традиційним консультуванням фахівці психологічної служби впроваджують онлайн-консультування, яке здійснюється через різні альтернативні комунікативні зв’язки. Вони відрізняються   один від одного за параметрами синхронності (синхронна або асинхронна комунікація), способу (індивідуальна або групова комунікація), типу комунікації (друкований текст або візуальна або/та голосова комунікація). Також різний ступінь залучення учасників освітнього процесу до спілкування  (пряма людська взаємодія, самодопомога під час використання інформації або інструкцій, опублікованих на вебсайті, блозі або онлайн інтерактивне програмне забезпечення).

Організували канали комунікації з педагогами школи, учнями, батьками, що є зручними для спеціалістів і які  передбачали різні можливості: написати, зателефонувати, поговорити по відеозв’язку (Zoom, Skype,  соцмережі, електронна пошта).

Проводили опитування дітей, батьків, педагогів щодо проблем, які є актуальними для  закладів (для опитування  - гуглформи).

Психологічну інформацію, корисні посилання, інформацію про способи зв’язку, план і розклад онлайн-заходів у зручному для всіх ресурсах, розміщені  покликаннями на сайтах  закладів ЗЗСО  чи то у групах у Viber, власних блогах.

Матеріали блогів подаються відповідно до вікових особливостей учнів та циклограми роботи практичного психолога закладу освіти. Інформація відображається  структуровано, завдання і матеріал групуються за темами, які розміщуються у відповідних рубриках. Наприклад, «Тиждень толерантності», «Психологічна підготовка до ЗНО», «Стоп Булінг» та інші.



26.05.2022Онлайн платформа для батьків та вчителів «НАВЧАННЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ»

  За підтримки Міністерства освіти і науки України «Освіторія» у партнерстві з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) створили платформу про навчання під час війни, яка буде корисною як для батьків, так і вчителів. Тут зібрані відповіді на усі питання про навчання під час війни.
   Сайт «Навчання під час війни» є безкоштовним та постійно оновлюється.
   Для освітян на ресурсі зібрані матеріали про трудові відносини під час воєнного стану, інструкції, як працювати тим, хто опинився на тимчасово окупованих територіях, безкоштовні інструменти для організації навчання під час війни, зокрема дистанційного.
   На сайті зібрана уся перевірена та актуальна інформація: від переліку шкіл в Україні та закордоном та порядку влаштування туди дітей, до алгоритмів отримання документів про навчання, вступу до вищих навчальних закладів у 2022 році та можливостей соціальної та психологічної підтримки українців.
03.05.2022Посібники для дітей про правила поведінки з вибухонебезпечними предметами

  •   Шановні педагоги, батьки та діти!
       Нагадуємо, що у вільному доступі розміщено навчальні посібники у вигляді коміксів для дітей «Мінна безпека не без ПЕКа» та «Безпечний Пекосвіт».
       Видання сприяють запам’ятовуванню школярам зовнішнього вигляду небезпечних об’єктів та їхніх ознак, навчають правил поведінки в небезпечних ситуаціях, містять цінні поради та інформаційні плакати, що допоможуть краще запам’ятати та засвоїти алгоритм дій, змоделювати поведінку в разі виникнення небезпечної ситуації, пов’язаної з мінами та вибухонебезпечними предметами.
       У книгах наведені QR-посилання, за допомогою яких учні можуть перевірити свої знання або переглянути корисні відео. Інтерактивність цієї книжки допоможе дітям в ігровій формі легше засвоїти матеріал.
       Пам'ятайте! Дотримання правил поведінки в небезпечних ситуаціях може зберегти життя!
  • 02.05.2022Методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти
  •  Міністерство освіти і науки України розробило методичні рекомендації щодо проведення просвітницької роботи з учасниками освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з питань уникнення враження мінами, вибухонебезпечними предметами та ознайомлення з правилами поводження в надзвичайних ситуаціях (Лист МОН України № 1/4428-22 від 25.04.2022).
       Дотримуйтесь правил безпеки!
       Будьте пильними! Бережіть себе!

  • Методичні рекомендації про орієнтири діяльності психологічної служби у 2021-2022 н.р

Лист МОН від 16.07.2021 № 1/9-363 “Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р.”

Завантажити: Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти у 2021/2022 н. р. 


Методичні рекомендації для практичних психологів та соціальних педагогів ЗЗСО ТА ЗДО з питань організації  діяльності під час карантину

  • Які напрямки діяльності фахівців психологічної служби під час карантину дистанційно можна виконувати?
  • Як фіксувати їх у фаховій документації?
  • Що можна включити до індивідуального плану самоосвіти під час карантину?

Щодо  дистанційної форми.

Рекомендуємо річний план роботи  на 2020-2021 н. р. модифікувати на час карантину та визначити актуальними  наступні напрямки:

просвіта та профілактика (на веб-сайтах закладів освіти, в чатах, в oнлайн групах педагогів/батьків/учнів  в телеграм, Viber та інші).

Орієнтовна тематика: «Вплив зайнятості на зниження рівня тривоги й емоційного стану», «Як не піддатися загальній паніці», «Вплив засобів масової інформації на психіку дітей», «Поради щодо зберігання спокою», «Перебування в соцмережах під час карантину: фейки та перевірка фактів», «Як не перетворити дім на пастку для батьків та дітей – корисні поради», «Рекомендації для учасників освітнього процесу щодо заходів безпеки проти коронавірусу», «Як важливо навчитися опановувати себе та керувати своїми емоціями» та інші.

консультування  індивідуальне, рідше групове (онлайн режимі, Skype  режимі, телефонному режимі та інші).

Орієнтовна тематика: «Яким чином поліпшити соціальну ізоляцію?», «Які поради давати батькам і дітям під час карантину?», «Яким чином цікаво організувати  спільне дозвілля?» , «Як розмовляти з дітьми про коронавірус?» та інші.

організаційно-методична робота (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації,  складання індивідуального плану самоосвіти, обробка  та узагальнення результатів досліджень (якщо такі залишилися невиконаними), розробка  тренінгів, семінарів, програм, занять та матеріалів до їх проведення, впорядкування документації та оформлення методичних рекомендацій, створення або оновлення інтернет-сторінок, сайт-портфоліо, блогу фахівця психологічної служби, ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики  та інші);

зв’язки з громадськістю (частково за допомогою доступних засобів зв’язку та телекомунікацій).

На другий план виступають такі напрямки роботи як діагностика,  профілактика, корекція, навчальна діяльність. Хоча за  наявності та можливості онлайн ресурсів їх можливо виконувати, але це в більшості стосується  все – таки, на нашу думку, індивідуальної роботи.Для соціальних педагогів також необхідно враховувати соціально-захисну функцію, так як в закладах освіти відповідно до соціального паспорту є діти, які знаходяться в складних життєвих обставинах. Не для всіх учасників освітнього процесу  є радісною новиною побути разом з рідними. Хоча залишатися вдома – одна з ключових рекомендацій, яка максимально поширюється через усі канали комунікацій. Але власна домівка не завжди може бути найбезпечнішим місцем. Особливо, коли йдеться про тих, хто страждає від домашнього насильства. У той час, коли вся родина постійно перебуває вдома, кількість випадків насильства може збільшуватися та загострюватися. Тому радимо дистанційно комунікувати з учнями! Та  принагідно, нагадуємо, що  Національна гаряча лінія з попередження домашнього насильства, торгівлі людьми та ґендерної дискримінації «Ла Страда – Україна» працює у звичайному режимі – безкоштовно, анонімно, конфіденційно. Всі можуть звернутися (або перенаправити до фахівців) за номерами: 0 800 500 335 (зі стаціонарних) або 116 123 (з мобільних), коли потребуватиме допомоги.

 Ведення фахової документації під час карантину

Журнал практичного психолога/соціального педагога – ведеться кожного робочого дня запис у відповідності до вказаних вище актуальних напрямків діяльності та  вказується  у  якій  формі та зміст роботи (коротко!).

Протоколи індивідуального  та групового соціально-педагогічного вивчення соціального педагога, протоколи індивідуальної психологічної діагностики, індивідуальної психологічної консультації (в разі проведення  онлайн-консультації: це не важко, якщо фахівець – впевнений користувач комп’ютера)  ведуться у випадку подальшої індивідуальної роботи, у інших випадках –  за потреби.

Облік проведення корекційних занять практичним психологом/облік проведення занять соціальним педагогом передбачає  в більшості випадків групову роботу, тому він є не є актуальним під час карантину. Але якщо в практиці школи запроваджені уроки через Skype (необхідний premium пакет Skype, який дозволяє підключати до 30 осіб і мати зв’язок хорошої якості), то це непоганий перехідний етап для фахівців з проведення групової роботи.

Актуально! Якщо виникла проблема, що ви залишили робочу документацію в навчальному закладі, і не маєте доступу до неї  під час карантину, тоді записуйте в чернетку,  і після закінчення епідеміологічної ситуації  матимете змогу перенести свої записи. А якщо у вас немає вдома комп’ютера з підключенням до мережі інтернет? Можливо, є телефон та відкриються нові можливості опанувати нові компетентності та нові цифрові навички. Адже це є найкращий час для самоосвіти!

Індивідуальний план самоосвіти фахівця психологічної служби під час карантину

Індивідуальний план самоосвіти  має сприяти інтелектуальному розвитку фахівця,  підвищенню фахової компетентності, власного професійного рівня  та кваліфікації для подальшого надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти. Це спосіб здобути знання в нових реаліях! Це час для вашого професійного зростання!

Пропонуємо  до плану самоосвіти включити ознайомлення з сучасною методичною літературою з психолого-педагогічної тематики за власним вибором шляхом використання електронних бібліотек.  На період карантину бібліотеки у багатьох країнах світу відкрили доступ до своїх онлайн-ресурсів. Є безліч ресурсів, які пропонують віртуальне відвідування музеїв https://museums.authenticukraine.com.ua/ua/, онлайн-навчання. Пропонуємо віднайти серед списку освітніх ресурсів ті, які вам особливо цікаві та необхідні. Це  і вебінари  на «Всеосвіта» https://vseosvita.ua/webinar, і безкоштовні онлайн-курси на «Prometeus» https://prometheus.org.ua/courses-catalog/

«На урок» https://naurok.com.ua/upgrade/psychology та інші


Перелік освітніх джерел та онлайн платформ на допомогу

практичним психологам і соціальним педагогам закладів освіти для самоосвіти та організації дистанційного навчання здобувачів освіти

  1. Студія онлайн-освіти Educational Era  https://www.ed-era.com/ 

  2.  Всеосвіта, вебінари - https://vseosvita.ua/webinar 

  3. iLearn ( https://ilearn.org.ua/ )  – цікаве, безкоштовне і доступне 24/7

навчання:  онлайн курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими

репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки .

  1. Prometheus  https://prometheus.org.ua /  Онлайн курси України і світу із

різних предметів та різноманітних напрямків педагогів та учнів

  1. Вебінари Олени Тараріної -  http://perspektyva-ua.blogspot.com/p/blog-page_14.html   

  2. Вебінари Дмитра Карпачова - https://www.youtube.com/watch?v=4tTmF91kcUE 

  3. Каталог електронних освітніх ресурсів Інституту післядипломної педагогічної освіти Київського університету імені Бориса Грінченка  http://urok.ippo.kubg.edu.ua/ 

7. АРТ-ТЕРАПІЯ -   http://garkavets.com/art  

8. МАК-МОЗАЇКА  - garkavets.com/mak-mozaika 

9. МАК-ПРОФІ -  http://garkavets.com/makprofi  

10.  МАК-МАЙСТЕР  - http://garkavets.com/makmaster  

11. МАК-Валіза -  http://garkavets.com/mak-chemodanchik  

 12. МІНІ-КУРСИ для психологів -  http://garkavets.com/minikurs  

13. Психологічні ігри онлайн для учнів - https://www.youtube.com/watch?v=D_c9VZtzVqs 

14.  Онлайн-курси та супроводжувальні матеріали широкого профілю - 

https://www.ed-era.com   – 

15.  35 музеїв світу - https://www.interior.ru/art/5786-35-muzeev-mira-kotorye-mozhno-posetit-onlajn.html?fbclid=IwAR02rkTJIBd0dyW0_elE98jxEJ7RHl7YeF7bb5HsZxDj9rq1jvJ1nyxp-lA 

16. Профорієнтація -  https://ibs-edu.com.ua/ua/  

17. Тест-картинки для дітей і дорослих - https://coma.in.ua/11835 

18. Цікаві  факти про людську поведінку - https://zak.depo.ua/ukr/zak/23-tsikavi-fakti-pro-lyudsku-povedinku-yaki-vi-tochno-ne-znali-25112016132700https://senfil.net/index.php?newsid=75 

19.Вебінар «Вчимося дружити» -  https://www.youtube.com/watch?v=D5t2y2_SIOE 

20. Вебінар «Розвиток творчого мислення учнів» - https://www.youtube.com/watch?v=z3mcACtkWX4 

*Якщо деякі посилання не активні, скопіюйте і вставте в строку пошуку


Булінг: причини явища та його профілактика в школі


Презентація 

Підготовка аналітичного

звіту за підсумками роботи психологічної служби у 2020/2021 рр.


https://drive.google.com/file/d/1w6yvttqqhmWkJ9spQnGcDI5SXAWihN83/view?usp=sharing

Професійний стандарт

"Практичний психолог закладу освіти"

Лист МОН

"Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти на 2020-2021 н.р.

Немає коментарів:

Дописати коментар